Welkom bij de pagina van groep 3!



Op deze site kun je veel informatie vinden over wat wij leren in groep 3. Wij leren lezen, rekenen en schrijven. Verder gaan we op maandag en vrijdag gymmen in de grote gymzaal 'de Terp'.

Hiernaast is er ook tijd voor zingen, dansen, knutselen en tekenen.
 

______________________________________
De groep

De leerkrachten:
Op maandag, dinsdag en woensdag is juf Kim in de klas. Op woensdag en vrijdag is meester Teun in de klas.

Samenstelling van de groep:
In onze groep zitten 12 jongens en 5 meisjes.

Informatie:
16 september was onze informatieavond. Als u op deze link klikt, kunt u de presentatie nog eens terug lezen.

Powerpoint info avond groep 3 2014-2015.ppt
 
 
 

Mededelingen

Bezoek "de Witte molen"

Afgelopen week hebben we met onze groep een bezoek gebracht aan de Witte molen in Nijmegen. We hebben daar gezien hoe ze meel maken. We snappen nu ook waarom de molen deze naam heeft, we waren namelijk allemaal erg wit van het meel toen we eruit kwamen!!!
Hieronder een aantal foto's van ons bezoek.
Foto's groep 3 2014-2015->Witte molen


Themaweek "Vervoer"

Hieronder een aantal foto's die ik van ouders heb ontvangen!
Foto's groep 3 2014-2015->Themaweek "vervoer"




Schrijven
We zijn begonnen met de schrijfletters. Aankomende tijd krijgen de kinderen alle schrijfletters aangeboden. Het is de bedoeling dat ze deze gaan toepassen in hun werk. Pas als alle schrijfletters zijn geweest, leren ze aan elkaar schrijven. In groep 3 schrijven de kinderen met potlood. Vanaf groep 4 gaan ze met pen schrijven.

Een baby geboren!
HOERA! Juf Kim heeft een meisje gekregen, haar naam is Sjors. Het gaat met beide goed! Wij gaan haar een kaartje sturen en iets moois voor haar maken. Wij hopen de baby snel een keer te bewonderen..

__________________________________

Lezen


Wij gebruiken de methode 'veilig leren lezen' om te leren lezen. Deze methode heeft 12 kernen. Iedere kern begint met een ankerverhaal. Iedere kern leren de kinderen nieuwe letters en nieuwe woordjes lezen. Aan het einde van de kern gaan de kinderen 1 minuut woordjes lezen bij de juf. Zo houden wij in de gaten of de kinderen vooruit gaan met lezen.

Tips voor ouders:

Tip 1:
ga thuis veel oefenen met de geleerde letters. Hebben jullie vragen over het lezen thuis, kom gerust even langs.
Tip 2: kijk eens op www.veiliglerenlezen.nl bij 'voor ouders'. Hier staat wat de kinderen leren en eventuele spelletjes.
Tip 3: Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die bezig zijn met het leesproces snel dinsdag 'kwijtraken' als er in de vakantie niet gelezen wordt. Wij raden jullie aan om in de vakantie toch dagelijks te lezen. Het beste is om aan te sluiten bij wat de kinderen al weten/kunnen. Er zijn erg leuke boekjes bij de bibliotheek die aansluiten bij de kernen van veilig leren lezen. Ook de woordrijtjes zijn erg belangrijk! Door veel te oefenen met woordrijtjes gaat het tempo van het lezen omhoog.

Kern 11;

In de kern gaan we verder met de woorden met een open lettergreep (sloten). Verder gaan we aan de slag met woorden die eindigen op -lijk, tig en ing. Ook komen woorden met drie lettergrepen aan bod (appelmoes).
Hieronder vind je de woordrijen van kern 11:
veilig en vlot kern 11.pdf


Kern 10;

In kern 10 leert uw kind:
- woorden lezen die eindigen op uw, eeuw en ieuw.
- tweelettergrepige woorden (stekker, starten, stengel) correct en vlot lezen.
- tweelettergrepige woorden waarvan de eerste lettergreep een open is (jaren, lezen, bomen) correct en vlot lezen.
- korte, eenvoudige zinnen en teksten lezen en begrijpen.
- verwijswoorden begrijpen.
- denkvragen over een tekst beantwoorden.
- conclusies trekken uit de context.
- relevante informatie uit een informatieve tekst halen.
- een handelingsvoorschrift lezen en uitvoeren.
eenvoudige, klankzuivere mmkm-woorden (spaar) en mkmm (vast) woorden correct opschrijven.
- eenvoudige, klankzuivere mmkmm-woorden (start, klomp) correct schrijven.
- woorden die beginnen met de 'sch' correct opschrijven.
- informatieve teksten gebruiken.
- bepaalde soorten teksten gebruiken bij bepaalde doelen.
- onderhoudend vertellen over een gebeurtenis of onderwerp.
- diverse functionele teksten schrijven.


Hieronder de woordrijen van kern  10:
veilig en vlot kern 10.pdf


Kern 9;

Belangrijkste doelen voor kern 9 zijn:
- eenlettergrepige woorden met drie medeklinkers vooraan of achteraan (zoals straat, eerst) correct en vlot lezen.
- eenlettergrepige woorden die eindigen op aai of oei correct en vlot lezen.
- tweelettergrepige woorden (zoals bakker, buiten, kasten, balkon) correct en vlot lezen.
- tweelettergrepige woorden met een voorvoegsel (zoals bedoel, gezien, verhaal) correct en vlot lezen.

Hieronder de woordrijen van kern 9.
veilig en vlot kern 9.pdf



Kern 8;

In kern 8 leren de kinderen:
- de eenlettergrepige woorden die eindigen op -nk, -ch, -cht correct en vlot lezen.
- eenlettergrepige woorden die eindigen met een open lettergreep (zo, vlo, ma, pa) correct en vlot lezen.
- mmkmm-woorden (vb. storm) correct en vlot lezen.
-   tweelettergrepige verkleinwoorden (vb. huisje) correct en vlot lezen.

Hieronder de woordrijen van kern 8.
Veilig en vlot kern 8.pdf


Kern 7;
De belangrijkste doelen die in kern 7 worden nagestreefd zijn;
- eenvoudige klankzuivere eenlettergrepige woorden correct en vlot lezen. Zoals uit, mee, giet.
- eenlettergrepige woorden die beginnen met "sch" correct en vlot lezen.
- eenlettergrepige woorden die eindigen met "ng"correct en vlot lezen.
- eenlettergrepige woorden die op "b" of "d" correct en vlot lezen.
- eenlettergrepige woorden met twwe medeklinkers vooraan of achteraan correct en vlot lezen, zoals klein, groot, kaars, wolf.
- eenvoudige tweelettergrepige samenstellingen correct en vlot lezen, zoals zakmes, tuinman, voetbal.
-hoofdletters correct en vlot verklanken.

Hieronder de nieuwe woordrijen.
kern7.pdf

Kern 6;

In kern 6 leert uw kind de laatste nieuwe letters. Op het eind van deze kern zijn 34 letters aan de orde geweest. Het zijn lettertekens voor alle 34 klanken die in eenvoudige woorden met de combinatie medeklinker-klinker-medeklinker voorkomen. Ook woorden met klinker-medeklinker (uit) of medeklinker-klinker (kei) kunnen kunnen worden gelezen.
De nieuwe woorden en letters worden aangeboden aan de hand van het voorleesverhaal, behorend bij het thema 'Wat komt er uit een ei?'.


De woordjes die de kinderen in deze kern gaan leren zijn; geit-uil-pauw-duif-ei.
De letters die ze leren zijn; g-ei-au-f-ui.

Hieronder zijn weer de nieuwe woordrijen te downloaden.
Veilig en vlot kern 6.pdf

Kern 5;
Wij gaan starten met kern 5. Het thema van deze kern is 'sprookjes'. Pas na de Kerstvakantie gaan de kinderen deze kern afronden.
De woorden die ze gaan leren zijn; reus- jas- riem- bijl- hout- vuur.
De letters die ze leren zijn; u- j- ie- l- ou- uu

Hieronder zijn de nieuwe woordrijen weer te downloaden.
Veilig en vlot kern5.pdf

Het is belangrijk dat jullie in de vakantie goed blijven oefenen met lezen. Het liefste iedere dag 10 minuten. Vooral kinderen die op dit moment nog hakken/plakken moeten zoveel mogelijk oefenen met de woordrijen. Ga thuis aan de slag met het 'zingend lezen' (zie kern 4). Niet alleen de woordrijen zijn belangrijk, ook de leesboeken.

In januari krijgen de kinderen de AVI toets M3, dit is een verhaal op tijd lezen. Daarnaast worden ze getoetst op de DMT (drie kaarten met woordjes, 1 minuut per kaart).

Heel veel succes allemaal!

Kern 4:
Aankomende week starten wij alweer met kern 4. Deze kern duurt weer 3 weken.
De kinderen leren de letters: h- w- o- a- u
Daarnaast leren ze de woordjes: huis- weg- bos- tak- hut
Hieronder zijn de woorden weer te downloaden om thuis te oefenen. Het is ook belangrijk dat de kinderen thuis buiten lezen met AVI-S (start). In januari worden ze namelijk op het AVI niveau getoetst. Nu vanaf kern 4 gaan wij over op de woorden zingend lezen in plaats van hakken/plakken. Dat wil zeggen dat de kinderen niet h-u-t lezen maar hhhhhhuuuuutttt. Ze zingen de woordjes. Dit is een stapje verder, zodat ze straks de woorden vlot kunnen lezen.
Het is fijn als jullie dit thuis ook doen bij het oefenen.


Leestrainer: http://www.leestrainer.nl/vll/index.htm
Veilig en vlot kern 4.pdf


Kern 3:
Wij zijn begonnen aan kern 3. Deze kern gaat over; 'wat zit daar in?'
De kinderen leren de letters: d-oe-k-ij-z
Daarnaast leren ze de woordjes: doos- poes- koek- ijs- zeep. Deze kern duurt weer 3 weken. Aan het einde van deze kern is de herfstsignalering. Blijf thuis goed oefenen met de woordrijtjes, ook in de herfstvakantie!! Hieronder staan de nieuwe woordrijen van kern 3. Veel leesplezier!

Veilig en vlot kern 3.pdf

Vanaf deze kern hebben de kinderen de d/b geleerd. In het begin hebben ze hier vaak moeite mee. De b hoort bij buik, de d bij doos. Het is fijn om bij het lezen naar je buik te wijzen als kinderen twijfelen. Hopelijk leren ze hem zo snel herkennen. Dagelijks herhalen van de letters is daarom erg belangrijk. Dit doen wij op school maar het is ook verstandig om dit thuis ook te doen.

Hieronder nog wat extra spelletjes die horen bij kern 3;

http://www.veiliglerenlezen.nl/Voor-ouders/Spelletjes/Gratis-spellen/Gratis-spellen-bij-kern-3.htm


Kern 2:

Aankomende week sluiten wij kern 1 alweer af met een leestoets. Dan starten wij maandag met kern 2. De kinderen leren de letters: t-n-b-oo-ee

Daarnaast leren ze de woordjes: teen- een- neus- buik- oog
In deze kern staat het eigen lijf en het lijf van een hond/poes centraal.
De kinderen oefenen met de verschillende letters en gaan ook met de materialen van veilig leren lezen werken. Zoals; stickervellen, ringboekje, klikklak- boekje, tip top.
Blijf thuis de woordjes van kern 1 ook af en toe herhalen. Hier komen zo snel mogelijk de woordrijtjes van kern 2.
Veilig en vlot kern 2.pdf


Hieronder nog wat extra spelletjes die horen bij kern 2;

Memory

http://www.memoryspelen.nl/index.php?show=2887
http://www.memoryspelen.nl/index.php?show=2884
http://www.memoryspelen.nl/index.php?page=sleepspellen&show=2885
http://www.memoryspelen.nl/index.php?show=2889

Kern 1:

In kern 1 leren we de letters m - r - v - i - s - aa - p - e
Daarnaast leren we ook de woordjes maan - roos - vis - sok- aan - pen - en.
De letters spreken we uit met hun klank, bijvoorbeeld mmmmmm en rrrrrrrr in plaats van 'em' en 'er'. Het is belangrijk dat jullie thuis dit ook zo doen.

We maken gebruik van een leesboekje (kern 1) en een werkboekje (kern 1)

Met al die geleerde letters leren we steeds meer nieuwe woordjes maken. We oefenen dit met een klik-klak boekje en de woorddoos.


Materialen bij veilig leren lezen: klikklakboekjes

Om de woordjes op tempo te leren lezen gebruiken wij een veilig en vlot boekje. In dit boekje staan woordrijtjes die we iedere dag oefenen. Eerst doet de juf het voor. Daarna samen in koor en dan door de kinderen alleen of in duo's. Voor-koor-door noemen we dat. Wij maken er ook vaak spelletjes van, zodat het lezen leuk blijft.



Als jullie thuis ook willen oefenen met lezen, zijn dit de woordrijtjes van kern 1:
Veilig en vlot kern 1.pdf

Succes en veel leesplezier!!

____________________________________

Schrijven

Blokken van zes lessen

In ieder blok van zes lessen staat bij Schrijven in de basisschool een leuk verhaal of thema centraal. De leerkracht vertelt er iets over en de kinderen schrijven verder aan het verhaal. De zesde les van ieder blok vormt een speelse of verrassende afsluiting.

In de eerste weken zullen de kinderen aan de slag gaan met de cijfers. Deze krijgen zij twee keer per week aangeboden. Per les wordt er één cjifer aangeboden. Het schrijven van het cijfer wordt niet geoefend als een op zich staan technische vaardigheid: er is ook aandacht voor de waarde van het getal. Dit gebeurt in het verhaaltje dat bij de introductie verteld wordt.

We zijn nu bezig met schrijfschrift 3A. Deze bestaat uit 3 fasen. In de lessen 1 t/m 18, waar we nu in zitten, oefenen de kinderen eenvoudige patronen, als vervolg op de leerstof uit groep 1/2. De patronen zijn onderdeel van een grote tekening. In les 19 t/m 24 worden geometrische figuren aangeboden. Denk aan een vierkant, driehoek enzovoort. In les 25 t/m 36 schrijven de kinderen schrijfpatronen in een geleide vorm. Deze lijken al erg op letters. Deze oefeningen worden ook twee keer per week aangeboden.

We starten dus niet meteen met het schrijven van letters. Kinderen zullen dus in de eerste weken nog gebruik maken van de leesletter als schrijfletter. Aan te raden is ook om nog niet de schrijfletters al te oefenen met uw kind voordat deze in de klas zijn aangeboden. Na de herfstvakantie gaan we hier pas mee beginnen. Vanaf dat moment moeten de kinderen de schrijfletters ook toe gaan passen.

De cijfers en schrijfletters zoals de kinderen ze in de klas aangeleerd krijgen:

cijfers links
cijfers rechts
letters links
letters rechts

____________________________________

Rekenen


Wij gebruiken de methode Wizwijs. (Meer informatie volgt)
 

____________________________________

 
 

_____________________________________
 

                                                                   
 
 

 
_____________________________________

links

                                        algemeen                          

rekenen

taal