
Algemene informatie
Bouw! Tutorlezen
Thema's
Thema's groep 2
Thema's groep 3
Lezen in groep 3
Spelling
Schrijven
Rekenen in groep 2 en 3
Foto's
Leuke links
![]() |
Juf Ilse Groepsleerkracht aanwezig op: maandag, dinsdag en woensdag |
![]() |
Juf Lilian Groepsleerkracht aanwezig op: donderdag en vrijdag |
![]() |
Stagiair Simon (info) aanwezig op: maandag, dinsdag en woensdag |
gymlessen | dinsdagmiddag (de kinderen van groep 3 dienen zelf gymspullen (broek, shirt, gymschoenen zonder zwarte zolen) mee te brengen. De kinderen van groep 2 nemen de gymschoenen die op schoolaanwezig zijn mee. |
biebouder | Suzan, moeder Janne |
Digitale informatie avond
Groepssamenstelling
Groep 2-3 bestaat uit 22 kinderen, waarvan er 13 in groep zitten en 9 kinderen in groep 2. Groep 3 telt 7 jongens en 6 meisjes. Groep 2 telt 6 jongens en 3 meisjes.
Bouw! is een uniek computergestuurd interventieprogramma. Dit programma draagt bij aan het voorkomen van eventuele leesproblemen bij risicokinderen uit de groepen 2, 3 en 4. Het is een preventieve aanpak (vooraf) om leesachterstand en dyslexie effectief terug te dringen. Wij zetten dit programma in voor kinderen die intensieve begeleiding bij het leesproces nodig hebben, naast onze methodes voor aanvankelijk lezen (Lijn 3) en voortgezet technisch lezen (Lekker lezen). De leerling is met het computerprogramma aan het leren, terwijl de tutor (dit kunnen zijn: ouders, grootouders, leerlingen uit groep 7-8) aanstuurt. De leerling oefent in totaal 4 keer per week, waarvan 2 keer thuis en 2 keer op school.
In groep 2-3 werken we thematisch. In groep 2 gaan we uit van de thema's uit Kleuterplein. In groep 3 gaan we uit van de thema's uit Lijn3. Zo nu en dan zullen de thema's in elkaar overlopen om een zo compleet mogelijk aanbod te kunnen bieden voor zowel groep 2 als groep 3.
Thema's groep 2

Een nieuw schooljaar is altijd even spannend. Een andere juf, een ander lokaal en alle spullen staan op een ander plekje. In de eerste weken gaan we op onderzoek uit in de klas naar elkaar, naar de materialen en de werkwijze in de groep. "We stappen samen een fijn schooljaar in".
Ouderbrief thema 'Een nieuw schooljaar'
Aanbod letters:
Week 35:
Week 36: d
Week 37: i
Week 38: k
Aanbod getallen:
Week 35 t/m 38: 1 en 11
Thema 2: Kinderboekenweek; en toen?

Met de Kinderboekenweek gaan we terug in de tijd. Boeken brengen geschiedenis tot leven, waardoor de wereld van vroeger tastbaar wordt. Lees spannende verhalen over ridders, verplaats je in oorlogstijd of kom van alles te weten over de Oudheid. Je hebt geen tijdmachine nodig om andere tijden te ontdekken. Verken alle werelden van toen door het lezen van boeken!
Aanbod letters:
Week 39: r
Week 40: aa
Week 41: n
Week 42: s
Aanbod getallen:
Week 39 t/m 42: 2 en 12
Thema 3: Herfst
In onze groep zijn we bezig met het thema 'Herfst' van Kleuterplein. We praten, lezen, zingen en spelen over allerlei dingen die met de herfst te maken hebben. Wat is mist? Wat is regen? Wat gebeurt er met de bladeren van de bomen? De kinderen kijken, voelen en beleven de herfst.
In deze ouderbrief vindt u activiteiten om samen te doen en een speciale thuisopdracht.
Aanbod letters:
Week 44: s
Week 45: e
Week 46: f
Week 47: t
Aanbod getallen:
Week 44 t/m 47: 3 en 13
Thema 4: December
In onze groep zijn we bezig met het thema 'December' van Kleuterplein. We praten, lezen, zingen over en spelen met allerlei dingen die met Sinterklaas en de kerstperiode te maken hebben. De kinderen kijken, voelen en beleven het sinterklaas- en kerstfeest. We zijn bezig met het thema 'Sinterklaas' vanuit het prentenboek over 'Nicolaasje'. Nicolaasje wil Sinterklaas worden. Hij heeft een grote broer die erg sterk is en niet weet wat hij later wil worden. Nicolaasje stelt voor dat hij maar gewoon Piet moet worden. U kunt uw kind helpen dit thema nog beter te beleven. In deze brief vindt u activiteiten om samen te doen en een speciale thuisopdracht. Het is voor kinderen geweldig om te merken dat hun ouders weten waarmee ze op school bezig zijn.
Aanbod letters:
Week 48: z
Week 49: ie
Week 50: p
Week 51: herhaling
Aanbod getallen:
Week 48 t/m 51: 4 en 14
Thema 5: Winter
In onze groep zijn we bezig met het thema 'Winter' van Kleuterplein. We praten, lezen, zingen over allerlei dingen die met de winter te maken hebben. De kinderen kijken, voelen en beleven de winter. We werken vanuit het prentenboek 'Plof!' over Veldmuis. Hij ontdekt dat het sneeuwt, maar omdat hij nog nooit eerder sneeuw gezien heeft, begrijpt hij niet goed wat er gebeurt. U kunt uw kind helpen dit thema nog beter te beleven. In deze ouderbrief vindt u activiteiten om samen te doen en een speciale thuisopdracht. Het is voor kinderen geweldig om te merken dat hun ouders weten waar zij op school mee bezig zijn.
Aanbod letters:
Week 1: v
Week 2: j
Week 3: oo
Aanbod getallen:
Week 1 t/m 3: 5 en 15
Thema 1: De nieuwe groep
Een nieuw schooljaar is altijd even spannend. Een andere juf, een ander lokaal en alle spullen staan op een ander plekje. In de eerste weken gaan we op onderzoek uit in de klas naar elkaar, naar de materialen en de werkwijze in de groep. "We stappen samen een fijn schooljaar in".
Ouderbrief bij thema 1: De nieuwe groep
Hier leest u welke letters uw kind in dit thema leert:
Klankenbord thema 1: De nieuwe groep
Hier leest u welke woordrijen uw kind in dit thema oefent. Ook kunt u deze thuis met ze oefenen:
Woordrijen thema 1: De nieuwe groep
De schrijfletters die de kinderen leren gedurende dit thema:
Schrijfletters thema 1
Thema 2: De boom
Ouderbrief bij thema 2: De boom
Hier leest u welke letters uw kind in dit thema leert:
Klankenbord thema 2: De boom
Hier leest u welke woordrijen uw kind in dit thema oefent. Ook kunt u deze thuis met ze oefenen:
Woordrijen thema 2: De boom
De schrijfletters die de kinderen leren gedurende dit thema:
Schrijfletters thema 2
Thema 3: Smakelijk eten
Ouderbrief bij thema 3: Smakelijk eten
Hier leest u welke letters uw kind in dit thema leert:
Klankenbord thema 3: Smakelijk eten
Hier leest u welke woordrijen uw kind in dit thema oefent. Ook kunt u deze thuis met ze oefenen:
Woordrijen thema 3: Smakelijk eten
Thema 4: Op wielen
Ouderbrief bij thema 4: Op wielen
Hier leest u welke letters uw kind in dit thema leert:
Klankenbord thema 4: Op wielen
Hier leest u welke woordrijen uw kind in dit thema oefent. Ook kunt u deze thuis met ze oefenen:
Woordrijen thema 4: Op wielen
Thema 5: Mijn lijf
Ouderbrief bij thema 5: Mijn lijf
Hier leest u welke letters uw kind in dit thema leert:
Klankenbord thema 5: Mijn lijf
Hier leest u welke woordrijen uw kind in dit thema oefent. Ook kunt u deze thuis met ze oefenen:
Woordrijen thema 5: Mijn lijf
Thema 6: Feest
Ouderbrief bij thema 6: Feest
Hier leest u welke letters uw kind in dit thema leert:
Klankenbord thema 6: Feest
Hier leest u welke woordrijen uw kind in dit thema oefent. Ook kunt u deze thuis met ze oefenen:
Woordrijen thema 6: Feest
Toch is het zinvol om nog vaker een-op-een te oefenen met uw kind. Wij noemen dit veel leeskilometers maken.
Wij vragen daarom uw hulp. Net als bij het aanleren van bijvoorbeeld fietsen, zal het ene kind vaker en langer moeten oefenen dan het andere kind.
Deze zijn zeer belangrijk voor het leesproces. U kunt deze per thema downloaden.
Ter aanvulling willen wij benadrukken dat het voor-koor-door lezen een effectief systeem is om het lezen te automatiseren.
VOOR: u leest de tekst/rijtjes voor. Uw kind heeft de woordjes al een keer gehoord en in het hoofd meegelezen met u
KOOR: u leest samen met uw kind hardop de tekst/rijtjes. Uw kind heeft het nu voor een tweede keer gehoord en kan het in een door u aangegeven tempo (redelijk) meelezen.
DOOR: Uw kind leest het na het voorgaande al wat vloeiender en vlotter.
HERHAAL: Herhaal geregeld de bladzijde die u al gelezen heeft.
Heel veel leesplezier!
Lijn 3 - thuis oefenen met lezen
Lijn 3 - thuis oefenen met rijtjes lezen
Lijn 3 - letterflitskaartjes (printversie)
Thema 1 - klankenbord Thema 2- klankenbord Thema 3 - klankenbord
Thema 1 - woordrijtjes Thema 2- woordrijtjes Thema 3 - woordrijtjes
Thema 4 - ouderbrief Thema 5 - ouderbrief Thema 6 - ouderbrief
Thema 4 - klankenbord Thema 5 - klankenbord Thema 6 - klankenbord
Thema 4 - woordrijtjes Thema 5 - woordrijtjes Thema 6 - woordrijtje
Thema 7- ouderbrief Thema 8 - ouderbrief Thema 9 - ouderbrief
Thema 7- rijtjesboek Thema 8 - rijtjesboek Thema 9 - rijtjesboek
Vanaf thema 1 tot en met thema 6 leren we met name het schrijven van klankzuivere woorden. In het volgende schema ziet u de denkstappen die wij in de klas gebruiken
Lijn 3 Denkstappen spellen 1
Vanaf thema 7 wordt het wat lastiger, omdat er al wat nieuwe regels bijkomen. Dit vraagt om andere vaardigheden bij kinderen. Zij gaan het nieuwe schema volgen om er achter te komen of er bijzonderheden zijn met een woord.
Lijn 3 Denkstappen spellen 2
In het volgende document leest u welke spellingcategorieën er per thema aan bod komen. Bij het kopje thema's groep 3 leest u met welk thema wij op dit moment in de klas werken.
Lijn 3 Doelenposters Spelling
Filmpjes:
Hond-regel / wolk/berg-regel / bank-regel / tong-regel / aai-ooi-oei regel
In groep 2 bieden we wekelijks diverse fijn motorische oefeningen aan. Zo gaan we bijvoorbeeld aan de slag met een pincet en kraaltjes. Ook zullen er zo nu en dan oefeningen op papier gedaan worden die bij het thema passen.
In groep 3 leren we naast het schrijven van blokletters en cijfers, ook het schrijven van de schrijfletters. Klik op de volgende link voor de schrijfletterkaart.
schrijfletterkaart
Op onze school werken we met de methode Wizwijs. Dit is een praktische, uitdagende én veilige rekenmethode waarmee kinderen goed leren rekenen. De methode combineert praktisch en creatief rekenen met wiskundige kennis en vaardigheden. En dat alles op speelse wijze, mede dankzij de fictieve rekenmaatjes Wisse en Roefie Rups.
Wat komt er aan bod in groep 3
Blok 1
Blok 2
Blok 3
Blok 4
Voor de betere en snellere rekenaars hebben wij rekenpanda en/of rekentijger. Deze boekjes dagen hen uit met creatieve rekenuitdagingen en echte breinkrakers. De kleurrijke boekjes bieden stof die niet vooruit loopt op het leerstofaanbod in de methoden, maar oefent andere denkmethoden.
Van diverse activiteiten die dit jaar plaats vinden zullen wij foto's maken. Deze foto's worden beveiligd met een wachtwoord (deze is per mail toegezonden). Uiteraard houden wij rekening met de privacy wensen. Kinderen die niet met beeldmateriaal op de website mogen, zullen hier dus ook niet bij staan.
Heemtuin 1 oktober 2020
Tekeningen en verhalen van de winnaars zilveren penselen en gouden griffels
rekenen groep 3:
rekenen: getallen splitsen http://leestrainer.nl/Leerlijn%20Rekenen/groep/splitsen/
rekenen: diverse spelletjes automatiseren t/m 20: http://www.spelletjesplein.nl/rekenen-tot-20/
rekenen: ballonnensommen:http://oud.onlineklas.nl/flash/erbij%20en%20eraf.html
rekenen: diverse goede oefeningen, waaronder bussommen: https://www.rekenen-oefenen.nl/rekenen-groep-3
https://tuxmath.nl.softonic.com/
https://mm.breuking.nl/index-nl.html
https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.andela.appplusminmath&hl=nl
Leerspellen: https://www.digipuzzle.net/nl/leerspellen/
en natuurlijk voor alle kinderen muiswerk:
https://server28b.muiswerken.nl/login/index/urlHash/00000000007b22737769746368223a226f6e6c696e652e6d7569737765726b656e2e6e6c222c227363686f6f6c223a226a6f7269736865756d656e222c2276697375616c223a22227d
(gebruikersnaam is hiervoor nodig, wachtwoord niets invullen)